תרסיס חדשני כנגד עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה

חוקרים פיתחו תרסיס ובו חומר המכיל וירוסים הגורמים לחיידקים להיות פגיעים לאנטיביוטיקה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמוסדות וארגונים רפואיים
אנטיביוטיקה נגד חיידקים. חיידקי סלמונה חודרים לתאים אנושיים. צילום: Us National Institutes of Health

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב פיתחו תרסיס ייחודי המאפשר להחזיר לחיידקים את הפגיעות מתרופות אנטיביוטיות

השימוש המרובה בתרופות אנטיביוטיות הופך את עמידותם של החיידקים לבעיה רפואית רחבת היקף בישראל כמו גם בעולם. טיפול בחיידקים הופך להיות בעייתי יותר ויותר ולכן נערכים נסיונות מצד גורמים שונים לטפל בנושא באמצעות פתרונות חדשניים לטיפול בחיידקים במיוחד במשטחים או במקומות מועדים לזיהומים כמו מוסדות רפואיים ובתי חולים. 

מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב בהובלתו של הדוקטור אודי קימרון הצליח להראות כי ניתן להשתמש בתרסיס ייחודי שפיתחו החוקרים כנגד חיידקים המבטל את עמידותם לאנטיביוטיקה.
ממצאי המחקר החדשני המבוסס על טכניקה של הנדסה גנטית על להפיק תרסיס המכיל נגיפים עם חומר גנטי החודר לחיידק וגורם לו להיות רגיש לאנטיביוטיקה שוב, על מנת לגרום לחיידקים לאבד את עמידותם ולחזור להיות פגיעים לה, התפרסמו בכתב העת בנושא מיקרוביולוגיה שימושית Applied and Environmental Microbiology.

לדברי החוקרים חשיבות התרסיס גבוה לאור העובדה שבעשורים האחרונים זני החיידקים העמידים מתרבים במהרה ולאור הימצאותם של זני חיידקים שונים בחלק נכבד מהמשטחים בבתי החולים, מה שגורם לתחלואה והעדר יכולת טיפולית הולמת.

הפיתוח מבוסס על שימוש בידע המחקרי הקיים מראשית שנות החמישים ולפיו רגישות לאנטיביוטיקה היא תכונה גנטית דומיננטית ולפיכך החדרה של גן של רגישות לאנטיביוטיקה יגרום לחיידק לאבד את עמידותו לתרופות אלה. החוקרים השתמשו לצורך כך בוירוסים מוכרים שפוגעים בחיידקים דרך קבע, והחדירו לתוכם בהנדסה גנטית חומר DNA של גן המקודד רגישות לאנטיביוטיקה כאשר הנגיף פוגע בחיידק הוא גורם לערבוב הDNA ומביא ליצירת חיידקים פגיעים לאנטיביוטיקה. ממצאים אלה אומתו במחקר זה.

בנוסף החוקרים ביקשו להתחכם עוד יותר ולמנוע הישרדות של חיידקים עמידים באמצעות הוספה לגנים של הנגיף תוקף החיידקים גם חומר גנטי של גן המונע רגישות לחומר חיטוי המכונה טלוריט. כך, התרסיס המכיל טלוריט ונגיפים, גורם לחיידקים "להאאלץ" להשתמש בDNA הנגיפי כדי לשרוד את חומר החיטוי טלוריט באמצעות שימוש בגן העמיד לטלוריט וכך לאמץ גם את הגן הגורם להם לרגישות לאנטיביוטיקה. כך מתאפשר חיסול העמידות באופן משמעותי ביותר.

השיטה שפיתחו החוקרים ד"ר קימרון , ד"ר רותם אדגר, שחר מולצ`נסקי וניר פרידמן מאוניברסיטת תל אביב, הינה זולה, פשוטה ונוחה לייצור והיא מיועדת למשטחים חיצוניים אך משפיעה על אוכלוסיית החיידקים המדביקה את החולים ולפיכך ברת חשיבות ופטנציאל רב.

דילוג לתוכן