4 מיתוסים ופייק ניוז על נגיף הקורונה

4 מיתוסים ופייק ניוז המציגים עובדות רפואיות ומדעיות לגבי נגיף הקורונה באופן שקרי שהסתמכות עליהן עלולה לפגוע בבריאות הציבור ועלולה להזיק ולהטעות

דקל שחף

עודכן בתאריך

חדשות חמות
פייק ניוז ומיתוסים שגויים לגבי נגיף הקורונה. אילוסטרציה: Pixabay S. Hermannand-F.-Richter

ארגוני הבריאות בישראל ובעולם הודפים עוד ועוד שמועות ו"פייק ניוז" לגבי מידע שקרי ומטעה, מיתוסים וידיעות שמופצות ברשתות החברתיות ובאינטרנט שמטעות ופועלים להזמת פרסומים שקריים שמפורסמים על ידי גורמים שונים ביחס לנגיף הקורונה. מימדי החדשות המזויפות – פייק ניוז הגיעו למימדים מבהילים בעולם ולדאבונם של גורמי המקצוע, ישנם קהלים גדלים והולכים שניזונים בטעות ממידע שגוי זה. מידע רב, קונספירציות, עובדות מדעיות לכאורה וטענות שקריות בנושא נגיף הקורונה מתארות אינפורמציה שגויה או מגמתית מטעם אינטרסנטים מטעמים פוליטיים, שיווקיים, כלכליים  ואחרים, ומופצים ללא הרף ברחבי הרשת וברשתות החברתיות.

להלן ארבעה מיתוסים ופייק ניוז הכוללים מידע שהופץ ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות כמו פייסבוק וווטסאפ המציג לכאורה עובדות רפואיות ומדעיות לגבי נגיף הקורונה אך אינן נכונות והסתמכות עליהן עלולה לפגוע בבריאות הציבור, הן שקריות ולכן יש להזהר מפניהן:

1. מיתוס ראשון : נגיף הקורונה הסיני – קוביד 19 פותח כנשק ביולוגי במעבדות בסין ויצא מכלל שליטה.

המידע המוצג מתאר את הטענה לפיה וירוס הקורונה הוא נשק ללוחמה ביולוגית. מדובר בפייק ניוז, טעות והטעיה המועברים במדיה על ידי גורמים שונים ביניהם אפילו פוליטיקאים. שמועה זו המבוססת על מידע של קונספירציה נטולת ביסוס שמעורב לעיתים בפירוטים שונים ומשונים לגבי הסיבה לדליפת הנשק הביולוגי של הקורונה כמו לדוגמה דליפה ממכון לנשק ביולוגי בעיר ווהאן בסין. אולם אין לכך כל ביסוס. מדובר ב"פייק ניוז" קונספירטיבי וידיעות כוזבות המתייחסות לכך שהקורונה נוצרה באופן לא טבעי. לכן מדענים שונים מהתחום ניפקו הודעה בLANCET הדוחה מכל וכל את המידע השגוי הזה לגבי מקור הקורונה בה פירטו סימוכין למחקרים שבהם ניתחו מומחים את מקורו הגנטי של גנום נגיף הקורונה ומצאו שמקורו בטבע Wildlife.

2. מיתוס שני: הידבקות בנגיף הקורונה הסיני משמעותו סיכון גבוה למוות.

מיתוס שקרי זה לפיו הידבקות בנגיף הקורונה הסיני משמעותו סיכון גבוה למוות המוצג ברשת אינו נשען על נתונים ממשיים משום שהוא עומד בסתירה להם. שוב מדובר בפייק ניוז כיוון שעד כה מקרב עשרות אלפי נדבקים רק מעל אלפיים איש נפטרו מהנגיף. מומחים מצביעים על שיעורי תמותה של 2 עד 4 אחוזי תמותה ולכן מדובר בפייק ניוז. לשם השוואה נגיף הסארס הקטלני שהרג מאות אנשים במזרח גרם לשיעורי תמותה של כ-10%. ביחס אליו מדובר בשיעורי תמותה לא גבוהים. בכל מקרה, מדובר בהטעיה וזריעת בהלה כיוון שרבים מן הנדבקים מחלימים והסיכון למוות אינו דרמטי כפי שמוצג בפרסומים השקריים ובקונספירציות קורונה המבעיתות והשקריות המתארות היקפי תמותה עצומים.

3. מיתוס שלישי: שימוש בחומרים שונים כמו מריחת שמן שומשום או אכילת שום מסייעים נגד הידבקות בוירוס הקורונה.

מיתוסים, שמועות משונות ופייק ניוז הנוגע לאמצעים שונים להגנה מפני הקורונה כמו אכילת שום או מריחת שמן שומשום על הגוף מוצגים כטיפ "תרופת סבתא" פולקלוריסטי שכביכול מבוסס על רפואה עממית. אולם למרות תועלתו התזונתית של שמן שומשום, שום או מאכלים אחרים, מדובר בטענה כוזבת ו"פיק ניוז". שמן שומשום או שום יכולים לספק לגופנו חומרים מזינים אך תיאור זה שלהם כאמצעי הגנה מוירוס הקורונה הסיני אינו מבוסס על מידע רפואי עובדתי.

4. מיתוס רביעי: רק אנשים ממוצא אסייתי מבוגרים פגיעים במיוחד לנגיף הקורונה.

פייק ניוז גזעני שמופץ הינו שאנשים ממוצא אסייתי מבוגרים בלבד הינם פגיעים במיוחד לנגיף הקורונה. מדובר במידע מטעה וגזעני. וירוס הקורונה הסיני אמנם פרץ בסין ולכן רוב הנדבקים ומקרי המוות הם בסין אולם הנגיף התפשט גם למדינות אחרות ולבני לאומים אחרים שמוצאם שאינו ממזרח אסיה והם אינם מבוגרים. ושוב, מדובר בפייק ניוז והפעם גזעני. הנגיף פוגע ללא הבדלי דת, גזע או לאום. יחד עם זאת ניתן לציין כי ישנם אינדיקציות לכך שאכן אנשים מבוגרים, במיוחד אלה מקרבם הסובלים ממחלות רקע פגיעים יותר.

דילוג לתוכן