5 דברים שלא כדאי לעשות בנוכחות הילדים

חמישה דברים שלא כדאי לעשות בנוכחות הילדים

רבים מאתנו מגיעים הביתה לאחר יום עבודה , עייפים ומותשים ופותחים בנון שלנטיות את הטלוויזיה עם השלט כדי לראות מה קורה במדינה, מה מזג האוויר ועוד. הייתי רוצה שתעצרו את הרגע הזה ותחשבו עליו שוב לאחר האמירה הבאה: אנחנו כהורים מלמדים את ילדינו מגיל צעיר להתנהג ולהתחנך בהתאם לערכים שלנו ובחלק ניכר מהמקרים הלימוד נעשה מתוך חיקוי. אנחנו מהווים מודלים לחיקוי עבור ילדינו (ברוב המקרים, טוב בכך..) אבל לפעמים אנחנו נוטים לשכוח זאת ולהתנהג באופנים שאינם מתאימים או רצויים. גם במקרים אלה הילדים רואים ולומדים.

בטור זה, ברצוני לדון בדברים שלא כדאי לעשות סביב המסכים (או לפחות לא ליד הילדים), כדי שיתנהלו נכון סביב המסכים ובהתאם לתפיסת עולמנו כהורים:

1. לא לפתוח את הטלוויזיה ו/או המחשב בכניסה הביתה – כפי שתואר בתחילת דבריי, רבים מאתנו עובדים על אוטומט ומתחברים למסך. סיטואציה זו בעייתית שכן היא יוצרת מוקד לתשומת לב המשפיע על כל הסובבים בבית באותו זמן. לכן מומלץ להתפנות לילדים ולבן/ת הזוג לפני שנותנים את מירב ההתייחסות למסכים.

2. לא כדאי לצפות בתכנים שאינם מתאימים לילדים – הורים רבים (ובעיקר בישראל) נוטים לפתוח טלוויזיה על ערוצי החדשות בכדי להתעדכן מה חדש. תכנים רבים בחדשות אינם מתאימים לצפייה של ילדים אך ישנה נטייה להתעלם מכך. הילדים נחשפים לתמונות קשות, לאירועים בעייתים כמו רצח, גניבה, אונס ועוד. התכנים אינם מותאמים ליכולתם הרגשית, הנפשית והקוגניטיבית ולכן עדיף לצפות במהדורות הלילה.

3. לא כדאי לדבר בפלאפון בזמן משפחתי – כולנו עמוסים בעבודה ולכן לעיתים נוטים לטשטש בין זמן עבודה וזמן משפחה. לפיכך אנחנו נוטים לענות לטלפונים מהעבודה לאחר שהגענו הביתה. סיטואציה זו גורמת לחוסר תשומת לב לבני המשפחה מחד ומאידך עלולה לגרום לכך שלא נמצא זמן אמיתי להיום באמת עם הקרובים שלנו בגלל המסכים. בפעם הבאה הבן שלנו יקום מהארוחה ויענה לוואטס אפ ולא נוכל לומר דבר.

4. לא כדאי לגלוש באינטרנט עם הילדים – טענה זו מתחברת לטענה קודמת בשל זמן האיכות המשפחתי הקצר שיש ברשותנו להיות עם המשפחה ולכן לא כדאי לבזבזו על פעילויות אחרות, שניתן לעשותן בזמנים אחרים. בנוסף, פעמים רבות הגלישה עלולה להביא אותנו לאתרים שאינם מתאימים לילדים כמו אתרי פורנו ולכן החשיפה לאתרים אלה יכולה להוביל לשאלות ותהיות מצד הילדים. לא מומלץ בעיקר עם ילדים צעירים.

5. לא לתעד אירועים אלא להיות עם הילדים – רבים מאתנו נוהגים לקחת את הפלאפונים לטיול בשבת בכדי שנוכל להיות זמינים אך בעיקר בשביל לתעד את האירועים. שכחנו לחוות את החוויה של ‘כאן ועכשיו’ אלא החוויה נעשית בכדי שנוכל לספר עליה לחברים או להעלות אותה לפייסבוק. איזה מסר אנחנו מעבירים לילדינו?? איך נוכל לצפות מהם לדעת ליהנות ולהעריך חוויות שאנחנו עצמנו לא ממש חווים אותן לעיני ילדינו המהווים אובקייט לצילום ושיתוף??
כל הדברים הללו יכולים לקרות מדי פעם במצבים חריגים אבל עלינו להיות מודעים אליהם ולהקפיד לא להפכם לשגרה. בנוסף, עלינו להסביר לילדים את משמעות החשיפה לתכנים במצבים השונים בכדי לעזור להם להבין מה עושים בהתאם לכל סיטואציה בכדי שתהיה למידה טובה ומשמעותית ונמשיך להוות מודלים חיוביים וטובים לחיקוי גם בהמשך.

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ’ פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.