5 מזונות להורדת משקל או עלייה במשקל

5 מזונות להורדת משקל או עלייה במשקל

דיאטות, הרזייה וטיפול בעודף משקל הפך להיות נושא מרכזי בעיסוק המחקר הרפואי בעשורים האחרונים. עלייה במשקל או הפחתה במשקל, מושפעות מפעילות גופנית, צזונה וגורמים נוספים. כיצד ניתן להפחית במשקל, באמצעות שימוש במזונות מסוגים מסוימים ועל ידי הימנעות מסוגי מזון המורכבים ממזונות אחרים ? במחקר חדש מצביעים חוקרים על חמישה מזונות התורמים לירידה במשקל וגם חמישה מזונות שנמצאו כקשורים באופן שיטתי ומובהק לעלייה במשקל. השפעת הרכיבים התזונתיים סווגה לפי סוג המזון ולא לפי כמות המזון או כמות השומנים בו וסוגי השומן.

ירקות ופירות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Jina Lee
ירקות ופירות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Jina Lee

ממצאי המחקר בוססו על ניתוח תוצאות שהתקבלו משלושה מדגמים שונים שכללו 120,877 גברים ונשים בארצות הברית, ללא רקע רפואי של מחלות כרוניות וללא עודף משקל, במחקרי מעקב בין השנים 1986 עד 2006, בין 1991 ל2006. החוקרים בחנו את הקשר בין השינויים באורח החיים ושינוי המשקל במרווח של ארבע שנים, תוך התאמה וקיזוז של מגוון גורמים מתערבים.

מהם 5 המזונות שקשורים להשמנה

במהלך 4 השנים הנבדקים העלו בממוצע 1.7 קילוגרם. החוקרים מצאו כי המזונות שנמצאו כקשורים באופן המירבי להשמנה היו אלה:

1. טוגנים מתפוחי אדמה

2. מזונות מתפוחי אדמה

3. משקאות ממותקים

4. בשר אדום לא מעובד

5. בשרים מעובדים

 

5 המזונות שנמצאו כקשורים לירידה במשקל או שמירה על משקל

עוד מצאו החוקרים כי המזונות הללו היו קשורים באופן המיטבי לשמירה על משקל והפחתה במשקל :

1. ירקות

2. דגנים מלאים

3. פירות

4. אגוזים

5. יוגורט

ממצאי מחקר זה, שפורסמו בכתב העת   The New England journal of Medicine על ידי חוקרים מאוניברסיטת הארוורד בארצות הברית העלו כי מעבר להשפעת המזונות השונים על המשקל, פעילות גופנית נמצאה גם היא כגורם מפתח חשוב הקשור לירידה במשקל ושמירה על הבריאות וכן צריכת אלכוהול מופחתת, עישון מינימלי, פעילות פנאי של צפייה מועטה בטלוויזיה, וכן שינה בכמות שעות מספקת של בין שש לשמונה שעות שינה בלילה בממוצע, תרמה לשמירה על משקל מאוזן ולבריאות הכללית.