5 עובדות על חומצה פולית

5 עובדות מעניינות שתרצו לדעת על ויטמין B9 – חומצה פולית. מה התסמינים של מחסור בחומצה פולית ? מהי הצריכה המומלצת של חומצה פולית ? מה הקשר בין חומצה פולית להריון תקין ?

הנה 5 עובדות מעניינות אודות חומצה פולית המכונה גם ויטמין B9, שכדאי לדעת:

ויטמין B9 ותוספי מזון . צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.
ויטמין B9 ותוספי מזון . צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

1. חומצה פולית שייכת לקבוצת ויטמיני ה- B. ויטמין B9 משתתף בתהליכים של ייצור תאי הדם, ייצור נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים) ומניעת תהליכים חמצוניים בגוף. תפקודיה של החומצה הפולית כרוכים ברמה מספקת של ויטמין B12.

2. מחסור בחומצה פולית הנו אחד הנפוצים בחברה המערבית אשר אינה צורכת את הכמות היומית הנדרשת. במקביל לצריכה לא מספקת, מחסור עלול לנבוע מפגם תורשתי של האנזים האחראי למטבוליזם של חומצה פולית.

תסמיני החסר בחומצה פולית הם אנמיה מגלובלסטית (סוג אנמיה בה נפח כדוריות הדם עולה), חולשה, כאבי ראש, דפיקות לב מואצות, נטייה לשכחה או הישגים ירודים קוגניטיבית והפרעות במערכת העיכול. חשוב לדעת כי הפחתת הצריכה של חומצה פולית מהמזון יוצרת התרוקנות כמעט מוחלטת של המאגרים בתוך פרק זמן קצר של שלושה חודשים. נמצא כי למעלה מ- 50% מהנשים בגיל הפוריות אינן צורכות מדי יום את המינונים המומלצים לוויטמין זה. דיאטה מערבית ממוצעת מכילה כ 200 מק”ג חומצה פולית ביום אך מתוכם עד 50% אכן נספגים וזמינים בגוף.

3. מקורות במזון של חומצה פולית: חומצה זו מצויה בעיקר בירקות ירוקים כגון עלי מנגולד, תרד, פטרוזיליה, ברוקולי וכרוב. על מנת להגיע למינימום הנדרש יש לצרוך מדי יום שתי מנות ירק. מקורות נוספים הם איברים פנימיים, פלפל אדום, אגוזים למיניהם, אבוקדו וכן דגני בוקר ולחם מקמח מלא להם מוסיפים חומצה פולית.

4. חומצה פולית והריון: ויטמין B9 חיוני להתפתחות תקינה של המוח ויתר מערכות הגוף של העובר ולמניעת מומים ופגמים התפתחותיים כגון Spina Bifida (חוט שדרה שסוע). היות ומערכת העצבים של העובר מתפתחים בחודשים הראשונים של ההיריון, ההמלצה הנה צריכת תוסף חומצה פולית בכל תקופת הפוריות של האישה במטרה להקטין את הסיכון למומים מולדים כאשר ההריון אינו מתוכנן. המלצת משרד הבריאות הנה צריכת 400 מק”ג בשלושת החודשים שלפני הריון ובשלושת החודשים העוקבים.

5. מינונים מומלצים:  המינון המומלץ של חומצה פולית לתינוקות – 0-6 חודשים : 30 מק”ג, 6 חודשים עד שנה: 45 מק”ג. ילדים – גילאי שנה עד שלוש: 150 מק”ג, גילאי ארבע עד שמונה: 200 מק”ג וגילאי תשע עד שלוש עשרה: 300 מק”ג. מבוגרים מגיל 13 – 400 מק”ג. צריכה מוגברת של הוויטמין עלולה לגרום למיסוך חסר בוויטמין B12 (בשל המטבוליזם המשותף) ולכן לא מומלץ לצרוך מעל 1000 מק”ג ליום.

מאת: לירון שמעוני דיאטנית קלינית M.Sc – מטפלת בקליניקה פרטית לתזונה מותאמת אישית ברחובות.


דילוג לתוכן