6 סיבות למה ויטמין C חשוב לבריאות

מה הן 6 הסיבות למה ויטמין C חשוב לבריאות שלנו ? רבים תוהים מה משמעותו של ויטמין זה לבריאותנו, למה הוא חשוב לבריאות שלנו, באילו מזונות עשירים בוויטמין C, מה המינון היומי המומלץ ומה הסיבות שכדאי לצרוך אותו. לפניכם התשובות והסיבות המלאות לתועלת שבצריכתו וכל מה שרצית לדעת על  ויטמין C.

מיצי פירות ומזונות עשירים בויטמין C כנגד וירוסים ומחלות ? צילום: Pixabay silviarita
מיצי פירות ומזונות עשירים בויטמין C כנגד וירוסים ומחלות ? צילום: Pixabay silviarita

כל מה שרצית לדעת על ויטמין C

מהו ויטמין C – חומצה אסקורבית, מה הם התהליכים שבהם הוא משתתף בגופנו, מדוע הוא חיוני, מה ההשפעות של מחסור בויטמין זה על גופנו ואילו מחלות נגרמות מחוסר בויטמין סי, מהן הסיבות שבגללך ויטמין C כך חשוב לבריאות שלנו, אילו מזונות עשירים בויטמין C, מה המינון היומי המומלץ לצריכה, מהם הפירות, הירקות והמאכלים עתירי ויטמין C שכדאי לצרוך וכיצד ? להלן התשובות לשאלות חשובות אלו:

מהו ויטמין C

ויטמין C – חומצה אסקרובית הוא חומר חיוני לגופנו, מסיס במים שמופרש מהגוף כאשר אין בו צורך שהגוף אינו יודע לייצר בעצמו, שהינו בעל תועלות למאות תהליכים ביו-כימיים בגופנו. ויטמין זה חיוני ביצירת חלבון הקולגן בגופנו, חלבון המאפשר התהוות שיניים, עצמות, רקמות ונימי דם.  ויטמין זה חיוני לפעילות מערכת החיסון בגופנו, קשור לויסות רמות הכולסטרול בגוף, בקרה של פעילויות הורמנליות, פעילות אנזימלית, ספיגת מינרלים אחרים כמו ברזל, סינתזה של קרניטין ופעילויות של מוליכים עצביים ועוד. חוסר בויטמין C עלול לגרום למחלת צפדינה שמאפיינת מלחים. מחלה זו מתבטאת בבעיות בעור, בעיות בשיניים ובחניכיים.  ממצאי מחקרים הראו כי ישנו קשר בין חוסר בין ויטמין C לבין סיכון מוגבר ללקות באירוע מוחי.

6 סיבות למה ויטמין C חשוב לבריאות שלנו 

#1 הסיבה ראשונה מדוע ויטמין זה חשוב לבריאותנו היא השפעתו על מחלות ויראליות: מחקרים הוכיחו כי צריכת ויטמין C מסייעת בהפחתת משך המחלה והקלה בעוצמת התסמינים של מחלות ויראליות כמו התקררות נפוצה. התקררות נפוצה או בשם צינון או הצטננות היא מחלה הנגרמת מנגיפים בדרכי הנשימה העליונות במיוחד רינו וירוסים, נגיפי קורונה וגם סוגים מסוימים של אקו וירוסים, פאראמיקסו וירוסים וקוקסאקי וירוסים. ממדענים מצאו במגוון מחקרים כי צריכת ויטמין C גם מפחיתה, במיוחד בקרב אנשים המבצעים מאמץ גופני כמו חיילים, גולשי סקי ורצי מרתון את הסיכון להדבק בנגיפים אלו הגורמים להתקררות.

#2 סיבה שניה לכך שויטמין סי חשוב היא תפקודו החיוני עבור מערכת החיסון שלנו: מחקרים מוכיחים כי צריכת ויטמין C מסייע לתפקוד המערכת החיסונית וקיומו חיוני לתפקוד שלה. ויטמין זה אחראי לפעילות אנטי היסטמינית ולכן הוא מסייע במצבי אלרגיה. מחקרים הוכיחו כי הויטמין נוגד חימצון וקשור לפעילות ויצירה של נויטרופילים, לימפוציטים ופאגוציטים. לכן צריכה של ויטמין C במיוחד במסגרת דיאטה ים תיכונית עשירה בירקות ופירות טריים מומלצת במיוחד למניעה ולטיפול במחלות מסוימות באמצעות סיוע למערכת החיסונית.

#3 סיבה נוספת לתועלתו של ויטמין זה לבריאות היא השפעתו על סרטן: מחקרים קליניים הציגו ממצאים לגבי השפעת צריכה מוגברת של ויטמין C על שיפור מצבם של חולי סרטן. זאת לצד שיפור ביעילות הטיפול הכימותרפי עקב השימוש בויטמין במינון מוגבר. לדוגמה בסרטן ריאות וסרטן מוח. מחקרים נוספים מצאו כי ויטמין C מסייע להלחם בתאים סרטניים בקרב חולי סרטן מעי גס.

#4 סיבה חשובה אחרת מדוע ויטמין C חשוב לבריאות היא השפעתו של ויטמין C על בריאות הלב וכלי הדם. ממצאי מחקרים שונים העלו כי צריכה של תזונה עשירה בויטמין C כלומר תפריט עתיר מאכלים עשירים בויטמין C קשורה באופן הדוק לסיכון מופחת ללקות בשבץ מוחי, ולחלות במחלות קרדיו וסקולריות של הלב וכלי הדם הכליליים.

#5 סיבה חמישית לחשיבות ויטמין זה היא השפעתו על בריאות העור. עור גופנו וכמובן עור הפנים בנוי מרקמות שהיווצרותן וחיוניותן תלויה בתהליכים שבהם מעורב ויטמין C. הויטמין נדרש להיווצרות החלבון השכיח ביותר בגופנו – קולגן שנותן נפח לעורנו ומראה חיוני.

#6 סיבה אחרונה לכך שויטמין זה חשוב לבריאותנו היא השפעתו על מגוון תפקודים, הפחתת מחלות וסיכונים למצבים רפואיים: כך ממצאי מחקרים שונים העלו כי ויטמין C מסייע להפחתת תופעות כמו כבד שומני, מצמצם סיכון לסוכרת, קשור לסיכון מופחת להתפתחות של קטרקט בעיניים, מסייע לבריאות הרשתית, מועיל ליצירת הורמוני בלוטת התריס ולמוליכים עצביים כמו סרוטונין ודופין, מפחית נזקי עישון על רקע היותו נוגד חימצון אפקטיבי וכן השפעתו החיובית של ויטמין C על בריאות השיער. כנוגד חימצון מסייע ויטמין C לשיער בריא, לחיזוקו, להפחתת סיכון לנשירה, ולהגברת ספיגת ברזל הקשורה גם היא לנשירת שיער.

מזונות עתירי ויטמין C

עשויים אילו פירות, ירקות ומזונות עשירים בויטמין C ?

  • לימון
  • קלמנטינה
  • תפוזים
  • מלון
  • עגבניה
  • פלפל אדום
  • כרוב עלים
  • מלפפון
  • דובדבנים
  • ברוקולי
  • אפונה
  • קיווי
  • פאפיה
  • מנגו
  • אננס
  • פירות יער
  • תרד
  • גויאבה
  • כרובית
  • כרוב ניצנים
  • כרוב אדום

חשוב לזכור כי מזונות עתירי ויטמין C עשויים להפגע בכמות המינרלים והוויטמינים שבהם לאחר אחסון ארוך, בישול של אותם מזונות, אידוי או שימוש במכשיר המיקרוגל.

מינון מומלץ לצריכת ויטמין C

מחקרים רבים מציעים לעדכן את המינון המומלץ לאדם של ויטמין C פי כמה מהקצובה היומית המותווית כיום על ידי מוסדות הבריאות. יחד עם זאת מינון זה לא עודכן מזה שנים וכיום המינון המומלץ של ויטמין C הינו כדלהלן:

  • הקצובה היומית המומלצת של ויטמין C לתינוקות עד גיל שנה – 35 מ”ג,
  • המינון המומלץ של הויטמין לילדים עד גיל 14 – 50 מ”ג,
  • הקצובה היומית המומלצת לנשים – 75 מ”ג ליום ,
  • לנשים מניקות – 120 מ”ג ביום ולגברים – 90 מ”ג ביום.
  • אנשים שמעשנים נדרשים לצרוך תוספת של 35 מ”ג ביום.

חלק מחוקרי ומדענים הקהילה המדעית העוסקים בתחום סבורים שצריכה עודפת של ויטמין C עלולה לגרום לתופעות במערכת העיכול לצד סיכונים להידלדלות מאגרי הנחושת בגוף.