6 עובדות מעניינות על נגיף קורונה

עובדות מעניינות לגבי נגיף הקורונה הסיני: פרטים מעוררי עניין לגבי נגיף וירוס קורונה קוביד 19 שהתפרץ לחיינו אך לפני חודשים ספורים וכבר מעורר חרדה בקרב רבים ברחבי העולם

דקל שחף

עודכן בתאריך

נגיף קורונהמוסדות וארגונים רפואיים
תסמיני נגיפי מערכת הנשימה. אילוסטרציה: pixabay Luisella Planeta-Leoni

נגיף הקורונה קוביד 19 התפרץ לחיינו לפני חודשים ספורים ומעורר חרדה בקרב רבים ברחבי העולם במיוחד כשהעובדות הידועות על נגיף הקורונה החדש מועטות. כל עובדה לגבי הוירוס הסיני המאיים על בריאות אזרחי העולם מעוררת עניין רב כיוון שמדובר בנגיף לא מוכר ממשפחת נגיפים ידועה שלא זכתה למחקר גדול בהשוואה לוירוסים נפוצים כמו שפעת. לפניכם שש עובדות מעניינות על נגיף הקורונה החדש:

#1 מיהו נגיף הקורונה החדש

וירוס קורונה החדש (2019-nCoV) הינו נגיף המוביל למחלות נשימה בקרב בני אדם ומקורו בבעלי חיים. הנגיף עובר מבן אדם לבן אדם בדרכי העברה של מגע פיזי עם משטחים נגועים או עור, או הדבקה באוויר (נשימה). נגיף הקורונה – Covid 19 אותר בהתפרצות הראשונית שלו בעיר ווהאן בסין על ידי הרשויות הסיניות ומעריכים כי הוא הועבר מבעל חיים בהדבקה הראשונה. הוירוס כולל תסמינים המזכירים הידבקות בדלקת ריאות או שפעת וביניהם סימפטומים של מערכת הנשימה כמו שיעול, חום גבוה ובעיות בדרכי הנשימה .

#2 עד כמה וירוס הקורונה החדש קטלני

וירוס קורונה הוביל להידבקות והתפרצות המחלה אצל כמאה אלף חולים ברחבי העולם ובמיוחד בסין, באזור בו הנגיף התפרץ בעיר ווהאן ובמחוז חוביי. מתוך הנבדקים החלימו כבר עשרות אלפי אנשים. מתוך כלל האנשים שהיו חולים בנגיף, פחות מ3,000 אנשים נפטרו עד עתה. שיעורי התמותה שהוערכו נעים על פי הערכות מומחים (כתלות בנתונים, נקודת הייחוס, אוכלוסית המחלימים למול הנדבקים ועוד שוני בפרמטרים הנוגעים לבחינת השיעור המוערך)  בין 2.5 אחוזים ל6 אחוזים.

מדובר בשיעור תמותה לא גבוהה במיוחד, בהשוואה לנגיפים אחרים, ואפילו לעומת נגיף הסארס בן לאותה משפחה של נגיף הקורונה. אמנם נגיף הקורונה אינו קטלני כמו הסארס אך הוא מדבק בהרבה. נגיף סארס לא התפשט במהירות כה רבה ולא הדביק אנשים רבים כל כך כמו הקורונה אך הוביל לשיעורי תמותה הקרובים לעשרה אחוז. שיעור זה הוא גבוה בהרבה מזה של הקורונה. יחד עם זאת כאמור היקפי ההידבקות בנגיף הקורונ הגבוהים בהרבה.

 

#3 טיפול או חיסון לנגיף הקורונה

עובדה מעינינת שפורסמה לאחרונה לגבי נגיף הקורונה היא שהמכון הביולוגי הישראלי בנס ציונה קיבל דגימות מחולה בנגיף קורונה בישראל ועמל על פיתוח חיסון ותרופה. המכון עושה זאת לצד ארגונים ומוסדות רפואיים וחברות תרופות ברחבי העולם. יחד עם זאת ולמרות שהללו עוסקים במחקר ופיתוח ואף בניסויים בשדה המבוססים על תרופות קיימות לשם מציאת פתרונות לטיפול או מניעת הידבקות ותחלואה בנגיף הדבר טרם צלח.

נכון להיום אין חיסון או תרופה לחולים בנגיף קורונה. הטיפולים בחולים הינם סימפטומטיים כלומר טיפול בתסמינים. מומחי בריאות מעריכים כי חיסונים או תרופות כנגד המחלה וההידבקות בה ולטיפול בתסמיניה יפותחו בטווח זמנים שבין מספר חודשים לבין שנתיים.

כיום חברות שונות בוחנות בניסויי שטח תרופות קיימות המשמשות במחלות אחרות כנגד השתכפלות נגיפים מסוגים אחרים, כדי לדעת האם וכיצד הן עשויות לסייע נגד הקורונה. חברת Abbvie למשל העבירה תרופות המשמשות ביעילות כנגד וירוס האיידס  HIV לאזורים מסוימים בסין כדי לבדוק את יעילותן לעצירת השתכפלות נגיפי קורונה בקרב חולים.

#4 למי יש יותר סיכון להידבק בנגיף הקורונה

מן הממצאים והעדויות שפורסמו בנושא, כולל בדיקות של רשתות תקשורת וגורמים עצמאיים, קשה להפיק ממצאים אמפיריים ארוכי טווח ורחבי היקף לגבי קבוצות גיל, אוכלוסיות ומאפיינים שעלולים להיות במתאם עם סיכון גבוה לחלות בקורונה. עם זאת מן הפרסומים שכן קיימים בתקשורת העולמית ומארגונים נראה ששיעורי ההדבקות של צעירים במחלה הנגרמת מנגיפי הקורונה הם נמוכים. לעומת זאת ולמרות שעדיין אין ממצאים מקיפים, נראה שהוירוס פוגע וגורם למותם של אוכלוסיות בגילאים מבוגרים בשיעור רב יותר ופוגע יותר באנשים בעלי מחלות רקע .

#5  איך להמנע מהידבקות בווירוס הקורונה

עובדה מענינת הקשורה לנגיף היא יכולתו לשרוד לאורך זמן ארוך יותר (בהשוואה לנגיפים אחרים) על משטחים ובכך להגביר את סיכוי ההדבקות. למרות שטרם פורסמו מחקרים רחבי היקף אודות אמצעי הגנה מוכחים כנגד הנגיף, ניתן לנסות להפחית את הסיכון ללקות בנגיף הקורונה בישראל או במדינות אחרות בדרכים אלו:

  • כדאי לחבוש מסיכת מגן על הפנים, כפפות וציוד מתאים וכן לבצע חיטוי ובמיוחד באזורים בהם ישנו חשש להידבקות.
  • יש לשטוף ידיים באופן תכוף לאחר שבאנו במגע כלשהו עם משטחים ועם חפצים . כדאי לחטא את המשטחים ואת הידיים בסבון או אלכוהול אם אין סבון.
  • מומץ להמנע ממקומות עמוסי אנשים כמו תחבורה ציבורית וחללים כמו בתי חולים או מרפאות וגם קניונים ומקומות ציבוריים בהם יש חשש כלשהו ששהו אנשים החולים בקורונה.
  • עדיף ככל האפשר להמנע ממגע עם אנשים בעלי תסמינים דמוי דלקת ריאות או שפעת או מחלות חום או נזלת במיוחד בביקורים במדינות או בערים בהם ישנם מקרים של הוירוס.

#6: סימפטומים של נגיף קורונה

עובדה מעניינת נוספת נוגעת לסימפטומים של חולי מחלת נגיף הקורונה החדש. תסמינים אלו דומים לסימפטומי שפעת או דלקת ריאות. במשרד הבריאות בישראל ציינו שלא ניתן להבדיל "בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף הקורונה החדש לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות". אבחון הנגיף מצריך בדיקה שנערכת לאדם החשוד כחולה שנשלחת למעבדה של משרד הבריאות ושם נקבע האם האדם חולה במחלת קורונה. "במקרים חמורים, המחלה מנגיף הקורונה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, ולאי ספיקת כליות”. התסמינים של מחלת נגיף קורונה:

  • חום
  • שיעול
  • בעיות בנשימה כמו דלקתיות וזיהום בדרכי הנשימה
  • סימפטומים נוספים שעשויים להופיע הם תשישות, כאב ראש, נזלת או כאבי גרון

דילוג לתוכן