גורמים ומאפיינים-תת פעילות בבלוטת התריס

הידעת ? תת פעילות של בלוטת התריס מתאפיינת בחוסר יציבות רגשית, עייפות, שינויים במשקל כאבים, נמלול, בעיות שינה ועוד.

הבעיה של תת פעילות של בלוטת התריס המכונה  Hypothyroidism עשויה להגרם ממחלת השימוטו, מחסור ביוד, בעיות הורמונליות, תזונה לקויה, ניתוח, פגיעת ראש,  ועוד.

נשים סובלות יותר מגברים מתת פעילות של בלוטת התריס.

בלוטת התריס משפיעה על מגוון תהליכים פיסיולוגיים ובהם תהליכים שקשורים במחזור החודשי של האישה, התפתחות נוירולוגית של העובר במהלך הריון, יצור חלב בשדיים של אם מניקה, פוריות, תפקוד מיני ועוררות מינית, פעילות מערכת העצבים, תהליכי הומיואוסטאזיס הקשורים לחילוף חומרים, רמות סידן, התפתחות השלד ושרירי הגוף, מערכת הדם והלב ועוד.

בתת פעילות ראשונית של בלוטת התריס מקור הבעיה היא שבלוטת התריס עצמה לא מפרישה די הורמונים. לרוב הבעיה נובעת ממחלת השימוטו,, שימוש ביוד רדואקטיבי ועוד.

בתת פעילות שניונית בלוטת יותרת המוח לא מפרישה מספיק הורמון TSH ולכן בלוטת התריס לא מגורה מספיק להפריש את ההורמונים שהיא מייצרת ולכן מצויה בתת פעילות. לרוב גורמים לכך נזקים ובעיות בבלוטת יותרת המוח כמו ניתוח, חשיפת הבלוטה לקרינה, טרומה בראש ועוד.

בתת פעילות שלישונית, ההיפותלמוס לא יוצר די הורמון TRH ולכן לא מסמן לבלוטת יותרת המוח לייצר TSH. בגלל מיעוט TSH בלוטת התריס לא מייצרת מספיק הורמונים.