גם הפחתה בעישון מורידה סיכון למחלות

הידעת ? ממצאים מחקריים מראים כי לא רק הפסקה מוחלטת של העישון משפרת את מצב המעשן אלא גם הפחתה בכמות הסיגריות תפחית סיכונים לחלות בעתיד

מחקרים רבים מוכיחים מה היתרונות הבריאותיים המגוונים שבהפסקת העישון: ירידה בסיכון למחלות שונות ובראשן סרטן, הארכת תוחלת החיים ושיפור איכות החיים. יחד עם זאת רבים מתקשים להפסיק לעשן או אינם רוצים להפסיק לעשן.

במחקר של מדענים מאוניברסיטת תל-אביב שפורסם בכתב העת American Journal of Epidemiology. בחנו המדענים בהתבסס על נתונים שעמדו לרשותם במהלך 40 שנה. ניתוח הממצאים העלה כי השיפור הגדול ביותר נמצא כצפוי אצל מעשנים שחדלו לחלוטין לעשן – ירידה של 22% בסיכון לתמותה מוקדמת בהשוואה למעשנים שלא שינו מהרגלם. יחד עם זה,מעשנים שרק הפחיתו את כמות הסיגריות, נהנו מירידה משמעותית של 15% בסיכון. הממצאים התבססו על נתונים מן המחקר הישראלי על מחלת לב איסכמית, שהחל בשנת 1963 והקיף 4,633 גברים – כולם עובדים ומעשנים באותה עת ולאחריו ראיונות ומעקב ובסיכומו ממצאים על אחוזי התמותה בקרבם לאורך 40 שנה.

הממצאים העלו כי האנשים שהפסיקו לעשן נהנו מהשיפור הגדול ביותר – ירידה של 22% בתמותה הכוללת. לעומת זאת מעשנים שהפחיתו את כמות העישון וירדו בקטגוריה אחת או יותר נמצאה ירידה של 15% בסיכון לתמותה בכלל, וירידה של 23% בסיכון למוות ממחלת לב. בנוסף מדדו החוקרים את שרידותם של משתתפי המחקר עד גיל 80. הם מצאו כי מי שחדל לעשן נהנה מסיכוי מוגדל ב-33% להגיע לגיל 80, ואילו אצל המפחיתים גדל הסיכוי ב-22%.

ממצאי המחקר מדגישים כי שאין זה מאוחר מדי בשום שלב של חיי המעשן לשנות את הרגלי העישון וליהנות מתוצאות המאמץ לטווח הארוך, גם אם לא מפסיקים לעשן לגמרי.