תסמונת גילברט וסיכון מופחת למחלות לב

הידעת ? 7-4 אחוזים מהאוכלוסייה מתאפיינת בתסמונת גילברט או סינדרום גילברט. התסמונת תוארה על ידי אוגוסטן ניקולא ז'ילבר והיא קרויה על שמו. תסמונת גילברט המכונה גם תסמונת ז'ילבר או סינדרום גילבט מתרחב בגלל ליקוי בפעילותו של אנזים גלוקורונילטרנספרז שנמצא בכבד. הליקוי הוא באנזים זה שמטרתו לצמד בילירובין ומולקולות אחרות למולקולת סוכר. צימוד זה  מגביר את מידת המסיסות של המולקולות של בילירובין ובכך מאפשר את פינוין באמצעות הכבד דרך מיץ המרה אל הצואה. בשל פעילותו הירודה של האנזים, בגופו של מי שלוקה בתסמונת ז'ילבר, הבילירובין לא מתפנה מהר דיו מן הגוף ולכן הרמת שלו בדם עולה והוא גורם לצהבת. בילירובין הינו חומר טבעי הפועל כנוגד חימצון.

למרות הליקוי, מי שסובל מתסמונת זו נהנה מפעילותו של בילירובין כנגד רדיקלים חופשיים. מחקרים שונים הראו כי בקרב אנשים עם תסמונת גילברט ישנו סיכון נמוך יותר למחלת לב כלילית ולטרשת עורקים.

להרחבה בנושא Atherosclerosis. 2002 Feb;160(2):449-56. Gilbert syndrome and ischemic heart disease: a protective effect of elevated bilirubin levels. Vítek L, Jirsa M, Brodanová M, Kalab M, Marecek Z, Danzig V, Novotný L, Kotal P.

דילוג לתוכן