וירוס הקורונה, וירוסי נשימה ותרופות סבתא

תסמיני וירוס השפעת הכוללים נזלת, שיעול וחום, דומים לתסמיני וירוס הקורונה- הווירוס הסיני ממשפחת נגיפי הסארס. וירוס הקורונה (קוביד 19) הוביל להידבקות של אלפי אנשים ומוות של כמעט 200 איש עד כה. לצידו מחלות כמו שפעת גובות קורבנות מידי שנה. כיצד ניתן להפחית את הסיכון ללקות בוירוסים נשימתיים כמו שפעת ? מלבד הדרכים המוכרות להימנעות מהידבקות, קיימים מספר חומרים המחזקים את המערכת החיסונית ונחשבים כ”תרופות סבתא” או תרופות עממיות שנהוגות בשימוש של עמים או תרבויות מסוימות על מנת להימנע מתחלואה בוירוסים או כדי לחזק את המערכת החיסונית בעת הידבקות בוירוס כמו שפעת. ייתכן שתרופות סבתא אלה עשויות גם לסייע לגוף להתחזק ולמערכת החיסונית להתגונן טוב יותר מנגיפים אחרים כמו אלה מסוגו של נגיף הקורונה החדש novel Corona virus הידוע כ COVID 19 הפושה בעולם אך הדבר לא נבדק והוא רק השערה כללית המקישה בגלל אפקטיביות של תרופות סבתא מסוימות על נגיפים שונים כמו שפעת בעלי תסמינים דומים. אז אילו אילו תרופות סבתא מחזקות את המערכת החיסונית :

א. גרגירי סמבוק שחור או פרחי סמבוק שחור או תמצית סמבוק שחור נחשבים כמסייעים מאד לחיזוק המערכת החיסונית והדבר הוכח גם במחקרים.

ב. אסטרגלוס – משפר תפקוד מערכת החיסון ברפואה העממית וגם במחקרים שהוכיחו את יעילותו בחיזוק הגוף.

ג. אכניצאה– צמח הקיפודנית או בלעז אכניצאה משמש תרופת סבתא לחיזוק המערכת החיסונית נגד וירוסים של מערכת הנשימה והצטננויות ואף זכה לתימוכין מחקרי באשר ליעילותו.

ד.  דליצרייזה – הלוא הוא הצמח ליקוריץ הוכח גם הוא במחקרים כיעיל להעצמת המערכת החיסונית ועל כן גם הוא מומלץ לשיפור המצב החיסוני כנגד נגיפים.

ה. פרופוליס – שימוש בפרופוליס ובמיוחד בשילוב אכניצאה נחשב כמעצים את יכולות מערכת החיסון של הגוף.

ראוי לציין כי חומרתם של נגפי המשפחה אליה משתייך הוירוס הסיני – וירוס הקורונה החדש משתנה בין הנגיפים השונים במשפחה בתסמינים שבין הצטננות או מחלת נשימה דמוית שפעת, למחלות עם הסתמנות קלינית קשה אשר פוגעות בריאות וגורמות לאי ספיקה רב מערכתית כגון, התסמונת הנשימתית המזרח התיכונית (MERS) והתסמונת הנשימתית החמורה (SARS). מעבר לשמירה על בריאות טובה ומערכת חיסונית תקינה, על מנת להימנע מהדבקה בוירוסים נשימתיים כמו שפעת, קורונה או סארס ניתן לפעול באופן זה:

  • הימנעות ממקומות הומי אדם, תחבורה ציבורית וחללים כמו מרפאות בהם יש חשש כלשהו ששהו אנשים החולים בווירוס.
  • חבישת כפפות, חיטוי תדיר ולבישת מסיכה יסייעו להמנע מהידבקות במקרים בהם מסתובבים באזורים בהם מסתובבים אנשים עם חשד לווירוס.
  • הימנעות ממגע עם אנשים החולים במחלות חום דמויות שפעת או נזלת במיוחד בביקורים במדינות או בערים בהם ישנם מקרים של קורונה.
  • שטיפת ידיים באופן תדיר לאחר מגע עם משטחים וחפצים ולחטאם במידת האפשר.