ראשי » אורטופדיה, בריאות והתפתחות הילד, בריאות- כללי, הורים ומשפחה, כושר וספורט » איך לשבת נכון מול המחשב ?

איך לשבת נכון מול המחשב ?

 

 

כיצד מומלץ לשבת מול המחשב באופן בריא ?

 

סרטון האנימציה הקצר מתאר בהדרכה ויזאולית ברורה כיצד מומלץ לכם ולבני משפחתכם לשבת בעת עבודה מול מחשב, מה הן התנוחות המיטביות מבחינה ארגונומית, אילו כאבים ובעיות אורטופדיות עלולות להגרם מישיבה בזווית לא נכונה, מרכינה בזווית לא תיקנית של הגוף מול המסך, וממחיש כיצד ניתן להמנע מכאבים בגב, בברכיים, במפרקי הידיים ובשורש היד, בכתפיים, בעורף ובצוואר לדוגמה על ידי ישיבה זקופה, שמירה על תנוחת רגליים בזווית של 90 מעלות, הקפדה על כיסא מתאים, על גובה משטח העבודה, על יישור של הראש והתבוננות במסך המחשב בזווית המיטבית ועוד.

מחקרים שפורסמו בעשור האחרון מדגישים את החשיבות של הקפדה על שימוש נכון במחשב של ילדים המבלים שעות רבות מול המחשב כפעילות פנאי מרכזית וגם ככלי עזר לימודי, וכן על הקפדה של מבוגרים על עבודה נכונה מול המחשב וארגון סביבת העבודה באופן שימנע נזקים בריאותיים במהלך שעות העבודה הממושכות מול המחשב. לכן,  מעבר לאמור בסרטו, ניתן ליישם מספר טיפים מועילים כדי להמנע מבעיות אורטופדיות, לשמור על סביבת עבודה נקייה ובריאה, להמנע מבעיות ראייה :

1. הקפידו על ישיבה זקופה אל מול מסך המחשב. אל תרכנו לעבר הצג. שבו כאשר עצמות אגן הירכיים מונחות על כל פני השטח של הכסא. רגליכם צריכות להיות בזויות של 90-100 מעלות.

2. ריכשו כיסא אורטופדי שיתאים לכם, שתומך באופן מלא בגב התחתון. זווית הישיבה המיטבית של המשענת היא בין 100 ל110 מעלות.  כפות הרגליים צריכות להיות במגע מלא עם הרצפה. שרירי הכתפיים צריכים להיות רפויים, תוך שמירה על עורף וראש זקופים ככל האפשר.

3. הקפידו לערוך הפסקות קצרות מידי 15-20 דקות. בכל הפסקה התרוממו מהכסא, חלצו עצמות, הניעו את רגליכם, הסתובבו מעט בחדר, מיתחו את השרירים, שחררו את הכתפיים והניעו את עמוד השדרה מעט ורק לאחר מספר דקות חיזרו לעבודה. בתום העבודה, פעילות גופנית ושמירה על יציבה נכונה עשויות לחזק את השרירים, לשמור על המפרקים ולמנוע הופעת בעיות אורטופדיות, עלייה במשקל ומחלות שונות.

4. כוונו את המסך באופן שיהיה מתחת לגובה העיניים שלכם במעט. זווית זו נחשבת אופטימלית. הקפידו למצמץ לעיתים קרובות על מנת למנוע יובש בעיניים. ניתן להעזר בתמיסות עם נוזל להרטבת העיניים. מידי עשר דקות עיצרו מעבודתכם, עיצמו את העיניים למספר שניות ותנו להן לנוח.

5. סדרו את סביבת העבודה באופן שתהיה נקייה, אסתטית, נוחה לגישה. הקפידו לנקות את המקלדת והעכבר, ובמיוחד אם אנשים נוספים משתמשים במחשב. דאגו לרכוש מסך מחשב ומכשירי חשמל שעומדים בתקינה בנוגע לכמות הקרינה המירבית שהם פולטים.

6. הניחו את המקלדת כ-10 ס”מ הרחק מקצה האיזור בו היא מונת באופן שהמפרקים של כף היד מצויים באוויר.