הקץ לתרומות איברים? מדענים הדפיסו לב חי

חוקרים ישראלים הדגימו הדפסה במדפסת תלת-מימד של לב חי מרקמותיו של תורם אנושי

חוקרים ישראלים מאוניברסיטת תל אביב הכריזו כי ביצעו לראשונה אי פעם הדפסה של לב חי מרקמותיו של תורם אנושי, בעזרת מדפסת תלת-מימד לאחר תהליך של הנדסה גנטית שבו הפרידו החוקרים תאי שומן שנהפכו לתאי גזע, אשר שימשו בתוך תערובת ייחודית לייצור תאי שריר לב חי ופועם. המחקר מהווה פריצת דרך פרקטית ומדעית ומהווה בסיס להתקדמות בתחום החם של ייצור איברים חיים או חלקי איברים חיים שמבוססים על תאים של המושתל עצמו באופן שעשוי, בתוך כעשור, להחליף את הצורך בהשתלות איברים ואף להוות צוהר לתחום רחב בהרבה של שידרוג איברים ורקמות.

הדפסה תלת מימדית של לב חי. צילום: דוברות אוניברסיטת תל אבי
הדפסה תלת מימדית של לב חי. צילום: דוברות אוניברסיטת תל אבי

בתהליך פורץ דרך של הדפסת הלב שנמשכה שלוש שעות שהיווה את סיומו של תהליך הנדסה גנטית עוררו המדענים מאוניברסיטת תל אביב, בהובלת הפרופ’ טל דביר, עניין ציבורי רב בנושא חשוב זה.

בתהליך שביצעו החוקרים הם יצרו לב מיניאטורי שמורכב מתאי שומן שהפכו לתאי גזע והתמיינו לתאי שריר לב פועמים, המעורבבים יחד עם חומר קולגני החוץ תאי התומך בתאים

תערובת זו שמהווה מעין חומר גלם – ‘דיו’ביולוגי להדפסה לפי הוראות ממוחשבות באמצעות המדפסת, התבססה על הדמיות MRI ו-CT של לב אנושי . בסיום התהליך כאמור, נוצרה רקמה מתפקדת שלה של לב החי מתאים צעירים מאוד, שכבר מתכווצים ומראים תכונות של תאי לב.

קוטר הלב שאליו הגיע החוקרים הינו בגודל הלב של ארנבת ומגיע ל2.5 ס”מ. בהמשך החוקרים מקווים כי ניתן יהיה לייצר לב בגודל המתאים לגוף האדם, ותוך פתרון אתגרים שעדיין ממתינים למדענים כגון יצירת סביבה ביו-פיזיולוגית מתאימה לגידול הלב והפיכת התאים לבוגרים ובעלי קישורים יעילים יותר בין התאים.

כבר במהלך התקופה הקרובה מצפים החוקרים להשתיל לבבות מודפסים בטכנולוגיה חדשנית זו בבעלי חיים שונים בכדי לבדוק כיצד האיברים המושתלים פועלים בגוף.

פריצת דרך עולמית זו עוררה עניין בישראל ובעולם, בקהילה המדעית ובציבור הרחב בשל השלכותיה של ההדפסה באופן שמקרב את האדם צעד אחד קרוב יותר אל עבר עתיד מדעי שבו ניתן להפיק מתאי גוף של אדם רקמות חיות ופעילות בתפקוד מלא שאותן ניתן לחבר כמעיין טלאי על איברים פגועים, או חלקים של איברים כמו אונות בכבד או איברים שלמים כמו לב, באופן שיאפשר רפואה רגנרטיבית מתקדמת מותאמת אישית. כלומר פיתוח זה יאפשר יצירת איברים לאנשים הנזקקים להשתלות איברים או רקמות פגועות או חולות, במקום להמתין לתורם מתאים, לתרומת איברים, המצויים במשורה ביחס לכמות הממתינים להשתלה, ובהתאמה גנטית מושלמת לגוף של התורם, ללא סכנת דחיית האיבר על ידי המערכת החיסונית של הגוף, משום שהאיבר המושתל יהיה מבוסס על תאים מהגוף של התורם.

לצפיה בסרטון של ההדפסה התלת מימדית הראשונה אי פעם של לב חי ופועם מרקמות אנושיות.