איך עובדת מערכת החיסון שלנו ?

פעולתה של המערכת החיסונית היא מורכבת וכוללת מספר שלבים וסוגי תאים שונים. לרוב פועלת המערכת באופן סדיר בדרכי פעולה מורכבות ומרתקות. לעיתים ישנם מצבים שונים בהם מערכת החיסון יוצאת מכלל איזון, פועלת בתגובה מוגזמת כמו  במקרה של אלרגיה, אטופיק דרמטיטיס או מחלות אוטואימוניות, כולל סרטן.

ישנם גם מצבים בהם מערכת החיסון מתעוררת בתגובה היוצרת סערת ציטוקינים. סערת ציטוקינים הינה מצב מלחמה של הגוף בגורמים חיצוניים. ציטוקינים מאותתים בפעילותם לתאי הדם לבנים וביניהם תאי T ומקרופאגים לעבור אל מקום הזיהום. או אז מפעילים הציטוקינים את תאים שונים וגורמים להם לייצר עוד ציטוקינים.

לעיתים מנגנון זה יוצא מאיזון וגורם להצטברות באזור מסוים של כמות רבה מידי של תאי דם לבנים. הדבר עלול להוביל לחסימת דרכי הנשימה ואף למוות.

פעילות המערכת החיסונית בגופנו

פעילות המערכת החיסונית בגופנו היא מורכבת במיוחד. לרוב המערכת מצליחה לאתר תאי גוף לא תקינים ופתוגנים של פולשים חיצוניים. כיצד הדבר קורה ?

מערכת החיסון פועלת באופן מורכב הכולל תאי דם לבנים, תאי B, תאי T, תאים דנדריטיים, מקרופוג'ים, ציטוקינים. אז איך פועלת מערכת החיסון המופלאה כנגד תאים סוררים, פולשים ופתוגנים ?

לפניכם 3 סרטוני המחשה המתמקדים בהיבטים השונים של פעילות מערכת החיסון:

1. הסבר על מערכת החיסון ותאי ההרג הטבעיים Natural Killer Cells

מה מייחד את תאי ההרג הטבעיים  Natural Killer Cells, כיצד הם פועלים ? כיצד פועלת מערכת החיסון באמצעות תאים אלה והסבר איך הם פועלים כנגד סרטן ותאים חריגים.

2. איך עובדת מערכת החיסון?

כיצד פועלת המערכת החיסונית בגופנו. כיצד פועלת המערכת החיסונית ובפרט איך פועלים הלויקוציטים המיוצרת במח העצם?  כיצד פועלים המאקרופג'ים והפגוציטים? מה מפעיל את תאי T של המערכת החיסונית ואת תאי הB של מערכת החיסון וכיצד מופעלים הנוגדנים – האנטיגנים ?

 

3. מהי מערכת החיסון, מה תפקידה ואיך היא פועלת ?

הסבר ייחודי המתאר כיצד מגיבה מערכת החיסון כנגד זיהום חיידקי. בסרטון מפורט ההסבר בהתבסס על דוגמה של חדירה של חיידק החודר לגופנו. בשלב הראשון מוסברת פעילותם של תאי הענק של נערכת החיסון – המאקרופאג'ים. איך מערכת החיסון עובדת כנגד זיהום באמצעות ניוטרופילים של מערכת החיסון, התאים הדנדריטיים, תאי T במערכת הלימפה, תאי B, הזיכרון החיסוני והנוגדנים.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן