טיפול היפנוטי – הכל על היפנוזה

היפנוזה או טיפול היפנוטי או תהליך היפנוטי הוא תהליך בו מי שחווה את ההיפנוזה עובר השאה או סוגסטיה. הסוגסטיה – השאה מהווה תהליך מנטלי בו ניתן לגרום לשינוי של תפיסה, פרשנות, אמונה, רגש או עמדה. ההשפעה באמצעות ההשאה נעשית באמצעות השפעה לא מודעת או לא ישירה על רכיבים מנטליים אלה. ניתן לבצע השאה במצב של הכרה ומודעות מלאה. וניתן גם להשפיע במצב שבו ההכרה אינה מלאה – תהליך היפנוטי.

טיפול היפנוטי

קיימת מחלוקת בין מדענים באשר למהות ההיפנוזה בהקשר למצב התודעה או ההכרה. חלק מהמדענים סבורים שמדובר במצב הכרה רגיל בו ישנם מאפינים מנטליים כמו מיקוד צר של קשר או ריכוז. ואילו מדענים אחרים סבורים שמדובר במצב תודעה מיוחד בעל מאפיינים דומים להעדר הכרה ואילו אחרים סבורים שמדובר בפרוצדורה המכניסה אדם למצב לא מודע בעל תכונות ייחודיות המביאות אותו להיות מושא להתחוללותו של שינוי. בכל מקרה, בשל מאפייני הטיפו ההיפנוטי ומצב התודעה בהיפנוזה, במרבית המדינות מחלים מגבלות וחוקים הנוגעים להיפנוזה ולמהות האדם המורשה לטפל בהיפנוזה.

כך בישראל רק רופאים, רופאי שיניים או פסיכולוגים מורשים להשתמש בטיפול היפנוטי לשיפור אבחון וטיפול נפשי או גופני. הללו נדרשים לעבור הכשרה בהיפנוזה על מנת להיות מורשים לטפל באמצעותה.

משרד הבריאות מגדיר היפנוזה כמצב תודעתי אשר מאפשר ריכוז וקשב גבוה. זאת לצד יכולת טובה לסנן גירויים בלתי רלוונטיים. לפי הגדרתו מדובר במצב בו אדם לא נמצא בשינה והוא נכון לקבל השאה אך במועד זה ביקורתו כלפי המציאות נשמרת. במשרד הבריאות מצביעים על מצב זה ככזה בו האדם לא מאבד שליטה ואינו מושא להשפעה ללא שליטה ומודעות למה שעושים לו אלא תהליך בו המטפל והמטפל שותפים לטיפול.

במושר הבריאות מבהירים כי מדובר בכלי לטיפול ולא שיטה טיפולית. להלן סדרה של סרטי הדרכה והסבר על מהותה של ההיפנוזה, השפעותיה על התנהגויות לא רצויות, והקשר בינה לבין אובדן שליטה. בסיסה המדעי של היפנוזה ושימושה, היפנוזה עצמית, מעמדה בישראל ועוד.

 הכל על היפנוזה

הכל אודות תהליך היפנוטי ומהי בכלל היפנוזה?

היפנוזה: השפעות רפואיות לעומת סיכונים

 

 

איך ההיפנוזה משפיעה על השליטה שלנו בתוך התהליך ?

 

התהליך ההיפנוטי בצעירים: היפנוזה עם ילדים ובני נוער

 

היפנוזה עצמית וסוגסטיה

 

שחזור של זכרונות בעזרת תהליך היפונטי

 

דילוג לתוכן