מה מייחד תאי גזע, ומהם תאי אב עובריים המופקים מדם טבורי

מהם תאי גזע בכלל ומה הם תאים עובריים מדם טבורי ?

הסרטון מתאר כיצד פועלים ומתפתחים תאי גזע. כך לדוגמה פותח הסרטון בהסבר כיצד מתפתחים תאי גזע עובריים פלוריפוטנטים pluripotent  Stem cells תאים המסוגלים –להתפתח לכל סוג של תא, כיצד תאי הגזע מתמיינים, כיצד מתפתחים וממוצים תאי הגזע העובריים ועוד.

סוגיית תאי גזע עובריים היו מצויים במרכזו של ויכוח פוליטי- רפואי וביו-אתי בארה"ב תקופת ממשלו של הנשיא בוש, בדבר המוסריות שבשימוש בתאי גזע עובריים. הויכוח נסב על הסוגיה האם מותר "לקצור" תאי גזע שהופקו מקבוצת תאים ראשונית שהתפתחה מהפריית זרע וביצית. זאת לאור העובדה שקבוצת תאים זו שבהמשך דרכה מתפתחת לעובר שלם ולתינוק, מוגדרת, לדעת המתנגדים להליך, כעובר בתחילת התפתחותו. ולפיכך שימוש בתאים אלו, עוצרת את התפתחותו, ולפיכך אסורה.

גישה זו שזכתה לגיבוי מצד ממשל בוש, גרמה לאיסור על מחקר בתחום תאי גזע עובריים אולם איסור זה בוטל בתקופת ממשלו של אובמה. מאז המחקר בתחום תאי גזע עובריים התפתח מאד ומשמש לפריצות דרך מדעיות רבות בתחום ההשתלות, הריפוי וחקר הסרטן, תיקון וריפוי איברים פגועים ועוד.

מחקר בתחום זה הוא בעל חשיבות ראשונה במעלה שכן מיצוי תאי גזע עובריים, מאפשרת שימוש בתאים הבלתי ממויינים באופן שהם יכולים לשמש להפקת רקמות שונות לטיפול בבעיות ובמחלות מגוונות ואף ליצור איברים מלאכותיים. כך לדוגמה נעשה מחקר יישומי נכבד בתחום התמיינות תאי גזע ושימוש בהם לצורך טיפול במחלות לב לדוגמה.

כיום קיימים 3 מקורות לתאי גזע:

א. תאי גזע אשר מופקים ממוח עצם של אדם בוגר . תאים אלה מתמיינים ובעלי פוטנציאל להתמיין לתאי מערכת הדם.

ב. תאי גזע שמופקים מחבל הטבור ומהשלייה שנאסף לאחר הלידה- תאי גזע מדם טבורי.

ג. תאי גזע עובריים הם תאים אשר נאספים לאחר מספר ימי התפתחות של זרע וביצית מופרית.

נוסף על הליך הפקה כאמור לעיל, גם דם טבורי משמש להפקת תאי גזע עובריים. דם טבורי, המופק מהשלייה ומשאריות חבל הטבור, מכיל כמות נכבדת של תאים לא ממוינים- תאי גזע עובריים. לאחר הלידה מוצע להורים על ידי חברות פרטיות לאיסוף ושימור דם טבורי, לשמר את הדם ואת השאריות שנותרו לאחר ההריון, למקרה הצורך. כך, לאחר שהתינוק מתפתח, במידה והוא סובל ממחלות כלשהן או מבעיות רפואיות, ניתן להשתמש מתאי הגזע העובריים שהופקו מהדם הטבורי של אותו תינוק, על מנת לטפל בהן.

כך לדוגמה עשוי לשמש הדם שהופק מחבל הטבור והשלייה לטיפול בלויקמיה- סרטן הדם ובהשתלות מוח עצם, במחלות אחרות של תאי הדם ועוד. בעבר הופקו תאי גזע ממח העצם של בני אדם בגירים-  אולם במקרים אלו נדרש החולה להמתין לתורם הנדרש להיות בעל התאמה טובה, וכאמור תאים אלה הם בעלי יכולת התמיינות לטיפול בבעיות של מערכת הדם בלבד, בשונה מתאי גזע עובריים מדם טבורי או מביצית מופרה שהם בעלי פוטנציאל התמיינות שיכול לסייע בטיפול בבעיות המופיעות בסוגים שונים של רקמות – לדוגמה הפקת רקמת תאי לב, לאחר פגיעה בו, לאחר התקף לב.

דילוג לתוכן