איך לחזק את המוח

מספר גובר והולך של מחקרים בתחום הנוירוג'נסיס מסביר איך להגביר יצירת תאי עצב נוירוגנזה ולשפר את מצב הרוח, להפחית את נסיגה קוגניטיבית ולשפר את הזיכרון. האם אנו כבוגרים יכולים ליצור תאי עצב חדשים במוח ?

נוירוגנזה : יצירת תאי עצב לטיפול בדיכאון, זיכרון ומחלות זיקנה

מדענים בוחנים את יעילותם של טיפולים שונים לתחום הזיקנה, הדמנציה, הזיכרון והפרעות מצב הרוח, כולם קשורים למערכת העצבים ונוירולוגיה. שאלת מליארד הדולר היא האם אפשר ליצור תאי עצב חדשים במוח כנגד תופעות הקשורות בזיקנה, הפחתת דיכאון, בעיות זיכרון ועוד ?

בהרצאה ייחודית של חוקרת מערכות העצב סאנדרין ת'ורט תוכלו לקבל עיצות שימושיות המבוססות על מחקרים עדכניים בתחום הנוירוג'נסיס ליצירת תאי עצב חדשים. זאת באופן שעשוי להשפיע על תופעות שליליות של הזדקנות תאי עצב במוח, ירידה בזיכרון, מצב רוח ירוד ואף דיכאון.

במידה וכתוביות בעברית לא מופעלות אוטומטית, היכנסו להגדרות הסרטון (באייקון גלגל השיניים) ובחרו כתוביות בעברית לסרטון.

תהליך יצירת תאי עצב חדשים

נוירוגנזה או נוירוג'נסיס ובלעז Neurogenesis הוא תהליך נוירולוגי המתאר היווצרות תאי עצב. נוירוגנזה הינו תהליך של יצירת תאי עצב חדשים מתאי גזע. ככל הידוע עד כה, נוירוג'נסיס של תאי עצב קורית במיוחד במהלך התפתחות העובר. ככל הידוע, בשונה מרוב תאי הגוף, תאי עצב בוגרים לא עוברים חלוקה תאית.

ממצאי מחקרים חדשים כאמור מערערים על תפיסה זו. במהלך שנות מחקר נוירולוגי סברו המדענים שבמהלך חיינו תאי עצב חדשים אינם נוצרים. יחד עם זאת היום כבר הוכח כי נוירוג'נסיס קורית באופן מסוים גם במוח של אדם בוגר.

ממצאים קליניים העלו כי ישנן הוכחות לקיום תהליך זה של נוירוג'נסיס לדוגמה באזורים שונים במוח של יונקים: בהיפוקמפוס ובפקעת הריח.

נוירוג'נסיס בבעלי חיים ובבני אדם

תהליך יצירת תאי העצב החדשים נוירוג'נסיס מווסת על ידי חלבון BDNF גורם נוירוטרופי מוחי. חלבון גורם נוירוטרופי מוחי BDNF אחראי באופן משמעותי על יצירה של נוירונים חדשים. תהליך חלבון זה מבטיח את הישרדות תאי עצב חדשים. כמו כן, חלבון גורם נוירוטרופי מוחי BDNF מעודד ייצור של סינפסות. ייצור סינפסות הינו תהליך חיוני לחשיבה, זיכרון, למידה, ורמות גבוהות יותר של תפקוד מוחי.

מדענים הציגו לראשונה את הקונספט לפיו נוירוגנזה מתרחשת גם בבגרות בבעלי חיים בשנת 1994. זאת בעת שהראו שבקרב ציפורי שיר נוירוגנזיה קיימת בעת למידת שירים. חמש שנים לאחר מכן הוכיחו מדענים כי התופעה קיימת גם בקופים. הם הראו שתאי העצב הנוצרים, עוברים להיפוקמפוס ולאזורים בקורטקס. מדענים הראו באופן קליני כבר בתחילת שנות ה2000 ממצאים דומים לכך.

 

הסבר על תהליך יצירת תאי עצב

דילוג לתוכן