כל מה שרצית לדעת על נגיף הקורונה – הווירוס הסיני

מידע מקיף אודות נגיף הקורונה הסיני – כל מה שרציתם לדעת על וירוס הקורונה הסיני, מה הנגיף ומה מקורו, באילו מדינות הוא נפוץ, כיצד אפשר להדבק בנגיף הקורונה ואיך אפשר להימנע מהדבקות, מה הם התסמינים של חולה בקורונה,  איך מאבחנים את הווירוס הסיני, האם יש טיפול לנגיף והאם ניתן להתחסן כנגד וירוס הקורונה ועוד שאלות רבות ותשובות, מידע והסברים לגבי נגיף הקורונה.

מהו נגיף הקורונה?

נגיף הקורונה בודד כבר בשנות ה30 כחלק ממשפחת וירוסים בשנות השלושים כלומר כבר לפני מעל שמונים שנה בתרנגולות ועד כה נתגלו מעל 14 וירוסים המשתייכים למשפחה זו. נגיף הקורונה פוגע בבעלי חיים שונים ומוביל לזיהומים ומחלות עצבים, מערכת עיכול ונשימה והם עוברים מבעל חיים לבני אדם ועלולים להוביל גם למוות. נגיף הקורונה החדש novel coronavirus או בקיצור n Corona לא זוהה בעבר כגורם למחלה בבני אדם והגילוי הראשון שלו כפתוגן היה לפני זמן קצר – בחודש דצמבר 2019. במועד זה מדענים בודדו אותו כגורם המוביל לתחלואה בדלקת ריאות בעיר ווהאן אשר במחוז חוביי במרכז סין, ולאחר מכן תוארה התפשטות למחוזות אחרים בסין. נגיף הקורונה מכונה בשם זה מהמקור הלועזי שמשמעותו כתר בשל המבנה המיקרוסקופי שלו.  מתוך כלל נגיפי הקורונה המובילים למחלות בבני אדם, וירוס הקורונה דומה במאפייניו לנגיף ה-SARS שגם הוא בן אותה משפחה אשר התפרץ בשנת 2002 ושכך בשנת 2003 לאחר שהוביל למותם של מאות בני אדם בסין.

חומרתם של נגפי המשפחה אליה משתייך הוירוס הסיני – וירוס הקורונה החדש משתנה בין הנגיפים השונים במשפחה בתסמינים שבין הצטננות או מחלת נשימה דמוית שפעת, למחלות עם הסתמנות קלינית קשה אשר פוגעות בריאות וגורמות לאי ספיקה רב מערכתית כגון, התסמונת הנשימתית המזרח התיכונית (MERS) והתסמונת הנשימתית החמורה (SARS). עד כה נדבקו עשרות אלפי בני אדם בנגיף ושיעור התמותה מממנו עד כה נע בין 2.5 ל4.5% מכלל החולים.

 

איך נדבקים בוירוס הקורונה?

רבים תוהים איך נדבקים בוירוס הקורונה ? ההידבקות בנגיפים אלה אינם שונה במיוחד מהידבקות בשפעת או התקררות: הידבקות בוירוס קורונה נעשית במספר דרכים:

ההידבקות בקורונה נעשית על ידי מגע של גופנו ובמיוחד ריריות כלומר רקמות רטובות כמו של הפה או האף עם הנגיף דהיינו דרך נשימה של הפרשות ממערכת הנשימה של חולה – למשל כתוצאה מנשימת אוויר לאחר שאדם חולה בקורונה התעטש או השתעל אל חלל האוויר במקום ששהה בו.

הידבקות בנגיף יכולה להתרחש גם אחרי שאדם נוגע בחפץ או משטח שבו נמצא הוירוס לאחר מגע או הצטברות הפרשות של אדם חולה בנגיף. לדוגמה אדם חולה קורונה השתעל על כסא המצוי בחדר במטוס או באולם המתנה בשדה תעופה ולאחר זמן מה אדם אחר נגע בהפרשות אלה ושיפשף את עיניו, נגע באפו או הכניס אוכל לפיו .

איך להמנע מהידבקות בווירוס הקורונה?

כיצד להפחית את הסיכון ללקות בוירוס הסיני – נגיף הקורונה בישראל או בשהות במדינה אחרת ובמיוחד באסיה. על מנת להמנע מהידבקות בוירוס מומלץ לנקוט בפעולות הבאות:

  • להמנע ממקומות הומי אדם, תחבורה ציבורית וחללים כמו מרפאות בהם יש חשש כלשהו ששהו אנשים החולים בקורונה.
  • כמו כן מומלץ לשטוף ידיים באופן תדיר לאחר מגע עם משטחים וחפצים ולחטאם במידת האפשר.
  • כמו כן רצוי להמנע ממגע עם אנשים החולים במחלות חום דמויות שפעת או נזלת במיוחד בביקורים במדינות או בערים בהם ישנם מקרים של הוירוס.
  • חבישת כפפות, לבישת מסיכה וחיטוי עשויים לסייע להמנע מהידבקות במקרים בהם מסתובבים באזורים בהם מסתובבים אנשים עם חשד לקורונה.

מי בסיכון לחלות בנגיף הקורונה החדש ?

נגיפי הקורונה פוגעים בכל אדם ובבעלי חיים ולכן כל אחד יכול להדבק. אין ממצאים אמפיריים שפורסמו בנושא נגיף הקורונה החדש – הנגיף הסיני ולכן לא ניתן לדעת במי הנגיף פוגע באופן חזק ושכיח יותר אולם נגיפי קורונה תוקפים ועלולים להוביל למוות בקרב אוכלוסיות בעלות מערכת חיסונית חלשה כמו זקנים וחולים במחלות כרוניות. רשת CNN דיווחה כי אנשים בגילאים של 40 שנים ומעלה מצויים בסיכון גבוה יותר ללקות בנגיף הקורונה וכי ככל הנראה שכיחותו בקרב ילדים היא נמוכה יותר עד אפסית.

מה מקורו של וירוס הקורונה

נגיף הקורונה החדש התגלה בסין בחודש דצמבר 2019 . נגיף הקורונה החדש הוביל לתחלואה בדלקת ריאות, בבני אדם, בעיר ווהאן המצויה במחוז חוביי, במרכז סין. רוב החולים הראשונים באירוע עבדו או ביקרו בשוק בעלי חיים ופירות ים בווהאן. ההערכה של הרשויות היא שהנגיף עבר מבעלי החיים לאדם, וכיום יש העברה מאדם לאדם, באופן דומה להדבקה בשפעת.

וירוס הקורונה בישראל ובעולם

היכן נפוץ הווירוס הסיני- איפה התגלו מרבית המקרים של חולי וירוס הקורונה ? נכון להיום המדינות שאליהן התפשט הווירוס הסיני – נגיף הקורונה על פי המרכז לבקרת ומניעת מחלות האמריקני:

  • אוסטרליה
  • ארצות הברית
  • הודו
  • הונג קונג
  • ויאטנם
  • גרמניה
  • טיוואן
  • יפן
  • מלזיה
  • מקאו
  • נפאל
  • סרי לאנקה
  • פיליפינים
  • צרפת
  • קוריאה
  • קמבודיה
  • תאילנד

על אף השמועות על הגעת נגיף הקורונה לישראל, על רקע החשד לווירוס בישראל בשל בדיקתם ובידודם של שלושה חולים שהגיעו ארצה ונחשדו כחולים במחלה, הודיע משרד הבריאות הישראלי מספר פעמים כי נכון להיום טרם אותר בישראל אדם שנדבק בנגיף הקורונה – הווירוס הסיני הקטלני. להרחבה אודות נגיף הקורונה בישראל 

 

מהם סימני המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה?

סימני מחלת קורונה הנגרמת מהנגיף סיני החדש דומים לסימפטומים של וירוסים כמו שפעת וכוללים גם חום ושיעול ובעיות נשימה. במשרד הבריאות מדגישים כי "למעשה, לא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף הקורונה החדש לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות. במקרים חמורים, המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, ולאי ספיקת כליות". אלה הם תסמיני מחלת קורונה:

  • שיעול
  • חום
  • דלקת
  • הפרעות בדרכי הנשימה
  • תחושת חולי ותשישות האופיינית למחלות חום
  • יש דיווחים בעולם לגבי וירוס הקורונה לגבי תסמינים כמו נזלת, כאב גרון, כאב ראש

 

איך מאבחנים הדבקה בקורונה?

אדם הלוקה בתסמינים המעוררים אצלו או אצל אנשים בסביבתו חשד כי לקה בוירוס קורונה לא יכול לאבחן לבדו האם התסמינים קשורים להידבקות בוירוס הקורונה או להידבקות בוירוס אחר כמו שפעת או במחלה נשימתית אחרת כמו דלקת ריאות מאחר והתסמינים הם דומים. לכן על מנת לאבחן את המחלה הנגרמת מנגיף קורונה אם יש חשד לחשיפה לנגיף, מופנה האדם לבדיקות מתאימות המפוענחות במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות.

האם קיים חיסון נגד נגיף הקורונה?

לא קיים חיסון נגד וירוס קורונה החדש שהתגלה בסין אולם ישנם דיווחים על מספר חברות תרופות שהחלו בפיתוח חיסון. פיתוחו של חיסון מעין זה בו נדרש לבודד מרכיבים מן הוירוס ולגדלם בבעלי חיים על מנת לבודד את הרכיבים מהם בשלב מאוחר יותר על מנת להחליש או להמית את הוירוסים החיים שגודלו ולהזריקם בתור חיסון כווירוסי קורונה מוחלשים או מומתים, ולבדוק את יעילותה ובטיחותה של חיסון כזה, אורכים לרוב גם אם בתהליכים מואצים תקופה של שנה וחצי עד שנתיים וחצי.

האם יש טיפול למחלה הנגרמת מוירוס הקורונה?

אין טיפול ספציפי למחלה של מי שלקה בנגיף הקורונה החדש שמקורו בסין. עיקר הטיפול כיום למי שנדבק בקורונה הוא טיפול תומך להקלה על סימפטומים של המחלה ולהמנע מהידרדרות והוא ניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל שנדבר בנגיף.

מהן ההמלצות העדכניות לנוסעים לחו"ל?

במשרד הבריאות ממליצים לתושבי ישראל לא להגיע כלל למחוז חוביי בסין ולהימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין. כמו כן מדגישים במשרד הבריאות כי לא מומלץ לנסוע ליעדים באסיה כמו תאילנד ויפן אם הנסיעה אינה נחוצה מאד.
במשרד מדגישים כי "יש להתעדכן במגבלות התנועה בערים השונות בזמן אמת בהתאם להנחיות השלטונות המקומיים. לפני נסיעה לסין, למבוגרים וחולים עם מחלות רקע היכולים להיות בסיכון מוגבר למחלה קשה בעקבות הידבקות בנגיף, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל. לכל הנוסעים לאזורים אחרים בסין,

ההמלצות בעת הנסיעה הן כדלקמן:

  • להימנע מקשר הדוק עם אנשים הסובלים ממחלה נשימתית חדה.
  • להימנע ממגע עם בעלי חיים והימנעות משהייה בשווקי בעלי חיים.
  • להימנע משהיה לא הכרחית במוסדות בריאות.
  • להקפיד על היגיינה, רחיצת ידיים עם מים וסבון או בחומר חיטוי לעיתים קרובות ולאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם אדם חולה או סביבתו.

חזרתי מסין או מהמזרח, מה עלי לעשות?

במשרד הבריאות מדגישים כי אדם שהגיע מסין ואין לו סימני מחלה – לא צריך להיבדק. יחד עם זה הוא נדרש להיות בבידוד עצמי ביתי במשך שבועיים ויכול להציג אישור תעודת מחלה גורף שפורסם על ידי משרד הבריאות. במשרד הבריאות מדגישים כי "המשרד מפרסם הנחיות למקרה של הופעת מחלה נשימתית (חום ושיעול) בתוך 14 ימים מהשהייה האחרונה בסין ולפיהם אדם שחווה הופעת מחלה כזו במועד כזה, יפנה בהקדם לרופא מטפל בקופת החולים או בחדר מיון. במקרה כזה, יש לעדכן טלפונית מראש וליידע את הצוות המטפל, כי המטופל סובל ממחלה נשימתית ושהה בסין טרם ההגעה לבית החולים או לרופא המטפל בקופת החולים" במשרד מדגישים עוד כי במקרה כזה של חשד להידבקות בקורונה על האדם "הימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית, לכסות את הפה והאף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר" וכן "בכניסה למרפאה או לחדר מיון, יש לדווח מיידית לפקיד הקבלה או לאחות על סימני המחלה ועל הקשר לשהייה בסין ב- 14 יום טרם הופעת סימני המחלה."

איך נערכים בישראל מפני הנגיף הסיני החדש קוביד 19?

משרד הבריאות נמצא בקשר מתמיד עם ארגון הבריאות העולמי ועם רשויות הבריאות בעולם.
משרד הבריאות מפרסם הנחיות למערכת הבריאות ולציבור הרחב להתמודדות עם הגעה אפשרית של הנגיף לישראל. מערכת הבריאות ערוך לזהות מקרים חשודים, לבודד אותם, לאבחן אותם ולטפל בהם.

 

סרטון אודות הנגיף שפורסם בגרדיאן:

דילוג לתוכן