מהו ניתוח החלפת ברך מלאה

 

מהו ניתוח החלפה של כל הברך וכיצד מבוצע הליך החלפת מפרק ברך מלאה

סרטון הדגמה של דוקטור אריק ג'נסן, רופא אורטופד כירורג מומחה ברך לגבי מהו הליך של ניתוח החלפה של מפרק ברך, כיצד מבצעים אותו, אילו פעולות מבצעים המנתחים בעצמות המפרק בכדי להחליף את כל מפרק הברך (סרטון בשפה האנגלית)

אנשים רבים הסובלים מבעיות ברכיים, כאבים במפרק הברך, שחיקת סחוסים, התרככות סחוס המפרק, כונדרומלציה, cmp, קרעים ברצועות הברך, בעיות מיניסקוס הברך, קשיי תנועתיות, דלקתיות וכאבים ראומטיים בברכיים. מענה טיפולי לאותן בעיות אורתופדיות הוא מענה טיפולי אורטופדי על ידי שימוש במגוון אמצעים, טכניקות ותרגילים לשמירה על סחוסים, שיקום המפרק, שיפור שרירי הברכיים ועוד.

ניתוח החלפת ברך

יחד עם זאת מבין הסובלים מבעיות במפרקי הברכיים ישנן בעיות המחייבות ניתוח. הליך כירורגי התערבותי במפרק מוצע כפתרון רק במקרים מסוימים והוא מורכב ובעל סיכונים ומורכבות לצד סיכויי החלמה טובים וטכניקות משופרות המציעות כיום מענה איכותי ובטוח לניתוח זה.

מי מועמד לניתוח ברך ? ניתוח החלפת מפרך הברך נעשה במקרים של מטופלים בעלי נזק כרוני לברך שעברו טיפולים כמו פיזיותרפיה, תרגילי ברכיים, שימוש בתרופות ואמצעי שיקום וטיפול אורתופדיים אחרים שלא הועילו.

בשונה מהליכים שיקומיים פשוטים בהליך ניתוח החלפת ברך החלמה היא נושא שחשוב לקחת בחשבון לצד מודעות לסיכוני הניתוח, סיבוכים וכן בדיקת טיב המנתח, המלצותיו, התאמתו לניתוח וכן מודעות לתקופת השיקום ולכאבים לאחר ניתוח החלפת ברך מלאה.

סוגי ניתוחים: החלפה מלאה או חלקית ?

כפי שמודגם בסרטון ישנה אפשרות לניתוח בו מתבצעת החלפה מלאה המפרק אולם לצד אפשרויות נוספות כמו ניתוח השתלת סחוסים ישנם גם הליכים שאינן ניתוח החלפתו של כלל המפרק.

במקרה כזה מתבצע ניתוח החלפת ברך חלקית לפי מצבו הייחודי של המטופל. ההחלטה האם נדרש ניתוח החלפה מלא של הברך או חלקי נעשה על ידי הרופא האורטופד מומחה הברך שמבצע את הניתוח תוך התייעצות והצגת האפשרויות למטופל, בהתאם לבדיקות והערכות לגבי מצב המפרק.

בברך ישנם שלושה מדורים – מדור פנימי המכונה המדור המדיאלי. מדור הברך הלטרלי – המדור החיצוני ומדור הברך הפטלו פמורלי המוכר לנו כפיקת הברך.

הליך ניתוחי שבו מבוצעת החלפת ברך מלאה מבוצע כאשר יותר מאחד מהמדורים שבברך עובר שינויים ניווניים. במקרה כזה נערך חתך משמעותי בברך על מנת לגשת לכלל המפרק, הסטת הפיקה, ניקוי והסרת חלקי העצמות הפגועים והשתלת משתל הברך וקיבוע שלו לעצם.

ניתוח ניתוחי שבו נעשית החלפת ברך חלקית מבוצע כאשר רק מדור אחד בברך אינו תקין. במקרה כזה הניתוח מתבצע בחדירה מנקודה ממוקדת בברך והליך ההחלמה מניתוח זה קצר יותר וכך גם הליך השיקום לאחר הניתוח.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן