עזרה ראשונה נפשית לנפגעי חרדה

עזרה ראשונה נפשית לנפגעי חרדה
משרד הבריאות מפרסם ארבעה כללים המיועדים לסייע לאדם להגיש לאדם אחר עזרה ראשונה נפשית – ראשי תיבות מ.ע.ש.ה  – המציין את הפעולות של : מיקוד, עידוד, שאלה, הבניה. הסרטון של משרד הבריאות בשיתוף מכללת תל חי מתאר את ארבעת השלבים המוצעים במקרה של אדם שהינו נפגע חרדה, למשל עקב פיגוע, תאונה, נפילת טיל התפוצצות, ירי, אירוע טרור חבלני או אירועים מעוררי חרדה אחרים כמו תקיפה, תאונת דרכים, אלימות או פשע.

ראשי התיבות מ.ע.ש.ה מייצגים ארבעה כללים אלו להגשת סיוע לנפגעי חרדה:

  • מיקוד והבעת מחויבות כלפי נפגע החרדה
  • עידוד של הנפגע לבצע לפעולות יעילות
  • שאלה של שאלות פשוטות שמציגים לנפגע
  • הבניה של רצף האירועים

פעולות אלו עשויות לסייע לאדם ללא הכשרה פסיכולוגית להושיט עזרה ראשונה נפשית לאדם הלוקה בחרדה או קושי רגשי חזק לאחר אירוע מעורר חרדה. ראשי התיבות מ"עשה המייצגים את המילים מיקוד, עידוד, שאלה והבניה עשויים לסייע לנו לזכור את הפעולות הנדרשות:

1. מיקוד – מקדו את האדם מולכם.
בזמן מצוקה מתעוררת באדם החווה אותה תחושה של בדידות. עקב כך, רצוי ליצור מחויבות באמירה "אתם לא לבד, אני פה!"

2. עידוד – דרבנו את הנפגע לבצע פעולות יעילות ופשוטות.
הימצאות של אדם בתחושת חוסר אונים מגבירה מצוקה. לכן, כדאי לעודד את אלו שעומדים מולכם ונראים במצוקה, לבצע פעולות פשוטות כגון יצירת קשר טלפוני עם בני משפחה או לאסוף מספרי טלפונים.

3. שאלה – שאלו את נפגע החרדה שאלות פשוטות אשר יאפשרו לו חשיבה ובחירה.
רצוי לא לשאול שאלות לגבי רגשות בגלל שהצפה רגשית מעלה את רמות המצוקה. במקום לשאול שאלות רגשיות, כדאי לשאול שאלות פשוטות לגבי האירוע כמו: כמה זמן את/ה כבר כאן? לאן את/ה צריכ/ה להגיע מכאן ? תרצה/תרצי להתחיל בנסיעה או קודם להתקשר למשפחה? הגעת לכאן לבד?

4. הבנייה – עיזרו לאדם שמולכם ליצור סדר ברצף של האירועים
אנשים שמצויים במצוקה מתאפיינים בבלבול, הם מתקשים לפעמים בדיבור ולעיתים קרובות לא זוכרים מה קרה.
לכן רצוי לתאר עבורם את רצף האירועים שהתרחשו כדי ליצור סדר במחשבות ולהפחית את הבלבול. יש להדגש שהאירוע המאיים שיצר את חרדתם נגמר.

 

דילוג לתוכן